9 simpele tips om te beginnen met hardlopen

IMG_5441

We kennen het allemaal wel. De zomer komt steeds dichterbij en het wordt tijd om het lichaam weer even wat strakker te krijgen. Je bent helemaal klaar voor de start van jouw hardloopcarrière. De zon schijnt, het lijkt prachtig weer buiten.. maar je weet dat het nog wel koud is. Toch is het alleen maar een kwestie van jouw hardloopoutfit aantrekken en gaan met die banaan. Maar wacht even…

Eerst even naar het toilet. Want je blaas moet natuurlijk leeg zijn, het zou wat zijn als je straks halverwege terug moet omdat je op knappen staat. Of nog erger straks vervang je jouw eigen fijne toilet voor een quasi beschut struikje omdat je het niet meer volhield. Nu je er verder over nadenkt, misschien moet je toch nog wat langer wachten, want je hebt net 2 crackers met kaas op. Straks krijg je een steek tijdens het hardlopen, dat wil je natuurlijk niet. Ondertussen check je Instagram, Facebook, Twitter en alle andere sociale media op je telefoon. Een uur later heb je nog geen stap buiten gezet, laat staan je hardloopoutfit aangetrokken. Waarom is het toch zo moeilijk?

Bovenstaande situatie is mij menig maal overkomen. Ik moet bekennen dat ik op dit moment in precies zo’n situatie zit waarbij het me maar lastig lukt gewoon een stukje te gaan hardlopen. Vorig jaar heb ik echt een vliegende start gemaakt met hardlopen. Ik ben halverwege december begonnen en heb het langzaam opgebouwd. Op een gegeven moment liep ik zelfs 8 a 9 km aan een stuk. Wie had dat gedacht? Wat waren nou precies de succesfactoren op dat moment? Ik heb 9 tips op een rijtje gezet voor jou (& voor mijzelf):

1. Regel mooie (evt. nieuwe) hardloopschoenen
Hoewel ik destijds echt nieuwe hardloopschoenen nodig had wilde ik ze natuurlijk direct uitproberen en aan iedereen al hardlopend showen 😉 Heb jij nog goede hardloopschoenen? Pimp ze dan bijvoorbeeld met felgekleurde veters. Het valt op en is ook nog eens leuk voor in de zomer.

2. Hardloopkleding waar jij je prettig in voelt
Ik vind het persoonlijk belangrijk om al hardlopend wel een beetje fashionable voor de dag te komen. Dus dit was mijns inziens geregeld! Vind jij hardlopen in een trui met gaten heerlijk? Lekker doen.

3. Pomp je iPod vol met LEUKE muziek
Ik heb niet gezocht naar hardloopmuziek of opzwepende beats waarbij je jezelf halsoverkop loopt om maar op de maat van het liedje te kunnen lopen. Neen. Gewoon leuke liedjes waar je blij van wordt. Dit waren voor mij onder andere golden oldies (denk aan spice girls, Nsync, 5ive, etc.) soundtracks van films en een boel top 40 hits. Spotify gebruiken kan natuurlijk ook. Maak een leuke playlist.

4. Lopen maar! DOE HET WEL RUSTIG AAN
Ik had er eerder nog wel eens een handje van om veel te hard van stapel te gaan. Maar dit is echt een killer voor de vliegende start van jouw hardloopcarriere. Voor je het weet ben je helemaal buiten adem, zweet je je kapot, heb je pijnlijke scheenbenen en vind je het eigenlijk al niet meer leuk. Let op: deze combinatie van factoren is een signaal dat je veel te hard gaat. Ga gewoon lekker joggen, lekker rustig aan, in jouw eigen tempo. Lijkt het meer op langzaam wandelen? Helemaal prima! Doe waar jij je goed bij voelt. Wat mij hielp is kijken of je nog in staat bent om met iemand te kletsen. Lukt dat? Dan heb je een prima tempo.

5. Verwacht niet de eerste keer 5km af te leggen
Dat is namelijk best ver. Begin eens met een klein rondje van 2,5 a 3km. Heb je het idee dat het nog wel wat verder kan.. niet doen. Hou het hierbij. Je wilt namelijk dit positieve gevoel vasthouden.

6. WANDELEN MAG!
Heb je het even zwaar? Ga iets langzamer rennen of ga een klein stukje wandelen. Het is zelfs beter voor je conditie om af en toe rennen en hardlopen af te wisselen (interval). Hiervan gaat je conditie sneller omhoog, je hart moet namelijk steeds weer opnieuw (na een stukje wandelen en dan weer rennen) aan het werk om bloed door je lichaam te pompen.

7. Loop samen met een vriend of vriendin die ook startende is
Dat is namelijk een goede stimulans en hierdoor zeg je minder snel af. Bovendien kun je lekker gezellig kletsen. Je motiveert elkaar om steeds verder te gaan.

8. Ga op verkenning in je eigen dorp of stad
Je zult zien dat er nog veel plekken zijn of parkjes die je helemaal niet kent. Dit leidt je ook een beetje af omdat je aan het rondkijken bent.

IMG_5442

9. Download een hardloopapp
Deze app houd jouw snelheid per km., route en aantal verbruikte calorieën bij. Hier zijn genoeg gratis apps voor (Runkeeper, Runtastic of Endomondo). Hoe leuk is het om de vooruitgang die je boekt ook ergens terug te kunnen zien?

En ineens ben je thuis na een rondje hardlopen en het voelt fantastisch! Je voelt je niet rot, je bent niet heel erg buiten adem. Dat viel eigenlijk reuze mee. Het is misschien niet zo ver als dat je in eerste instantie zou denken. Maar dit maakt niet uit. Je gaat de afstand namelijk opbouwen. Probeer een paar keer ditzelfde rondje te doen en op te bouwen met iedere 2 weken een halve kilometer erbij. Voor je het weet loop je 5km aan een stuk door! Ik hoop dat bovenstaande tips jou helpen. Vergeet niet, er komt altijd een stukje discipline bij kijken. Maar door het zo leuk en gemakkelijk mogelijk voor jezelf te maken is hier minder discipline voor nodig dan als je ergens tegen op ziet. Misschien krijg je nog zin in hardlopen ook! 🙂 Ik in ieder geval wel. Geen smoesjes meer en go..!

Liefs Marlous

Advertenties

Een gedachte over “9 simpele tips om te beginnen met hardlopen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s