Westkust Australië – In het midden van nergens

Rood zand in overvloed, kilometers lange wegen zonder bereik waar af en toe een slang of een emoe de weg oversteekt, waar nog veel meer dode kangoeroes aan de kant van de weg liggen en waar de uitzichten zo ver reiken dat je blik altijd op oneindig staat. De westkust van Australië; rauw en avontuurlijk. Ga je mee?

Het startpunt van deze trip is in Perth en we zullen eindigen in Broome. Maar hier tussenin is onwijs veel te zien en te beleven. Ik neem je mee naar mijn hoogtepunten, te beginnen met Perth. Een stad met van alles te zien en te beleven, dit zijn mijn favorieten:

  • Kings Park: kleedje mee, gezellige mensen om je heen en je vermaakt je de hele dag. Dit park heeft het mooiste uitzicht over Perth. Vergeet vooral niet om te blijven hangen totdat het donker is, zodat je van alle lichtjes kunt genieten onder het genot van een koud biertje.
  • Wandeling of fietstocht door het centrum; zelf ben ik fan van lekker rondslenteren, en op die manier de stad ontdekken. Pak een plattegrond mee uit je hostel en ga op pad!
  • Scarborough en Cottlesloe Beach: wit zand, blauwe zee én mooie golven. Geniet van het kijken naar eerste surflessen (ja, daar heb ik zelf ook gestaan en er heeft vast iemand hard om  gelachen), neem een duik en start een barbecue totdat de zon ondergaat.

On the road! In Nambung National Park vind je het bijzondere landschap van de Pinnacles. Een apart soort kalkstenen die soms wel 5 meter hoog zijn. Pas wel op als dit park in de zomer bezoekt, temperaturen lopen op tot boven de 40 graden!

Kalbarri National Park. Een 4 uur durende wandeling die op sommige momenten werd bestempeld met ‘the dead walk’, maar die toch zó de moeite waard was! Waarom? Rotsen, het diepe ravijn van de Murchison River, een kijkje door Nature’s Window, maar vooral a-dem-benemende uitzichten. Ik ben een sucker voor deze uitzichten en de vrijheid die ik dan voel.

P1020818

Hop, de weg links oprijden en op naar Shark Bay Word Heritage Area. In 1991 werd Shark Bay op de werelderfgoedlijst geplaatst. Het is niet lastig te zien waarom: bij Hamelin Pool  vind je zee stromatolieten (de oudste, nog levende (!), fossielen). En dat levert een mooi plaatje op. Door naar Shell Beach; een strand dat bestaat uit miljarden hele kleine schelpjes. Een prachtig plekje met helder water, maar pas wel op voor je voeten (want: auw!)

stromatolieten

Ok, ik houd normaal niet zo van populaire toeristische attracties, maar als ik weet dat er ergens dolfijnen van dichtbij te bewonderen zijn sta ik vooraan! Monkey Mia; ‘wilde dolfijnen’ komen elke ochtend naar het strand om door toeristen gevoerd te worden. Commercieel is het dus wel, maar is het wat mij betreft waard als je ook zo dolfijn- gek bent als ik.

Benieuwd naar de rest van mijn trip? Ik breng namelijk nog een bezoekje aan Turquoise Bay, beland op de boerderij uit mijn ergste nachtmerries en reis door naar de stad met de mooiste zonsondergang: Broome. Part II van mijn reis aan de Westkust vind je hier! Denk jij er ook over om (een deel van) Australië door te reizen? Ben jij er al eens geweest en wat waren jouw hoogtepunten? xoxo Ann

Een gedachte over “Westkust Australië – In het midden van nergens

Geef een reactie

