Rome, de Eeuwige Stad

trevi

Muntje gooien in de Trevi Fontein

Oh Rome, wat ben je mooi. Niet voor niets word je ‘de eeuwige stad’ genoemd. In deze stad (ook wel het openluchtmuseum van Italië genoemd) kun je uren rondlopen en op iedere hoek weer iets nieuws ontdekken. Rome staat vol met historische monumenten die allemaal een bezoekje waard zijn.

Ik ben gek op Italië. Op het eten, de wijn, de mensen, maar ook op de Romeinse bouwwerken. En lucky me, Rome heeft het allemaal! Ik geef je een rondleiding langs mijn hoogtepunten van deze prachtige stad. Sit back and relax.

Het Colosseum
Bij daglicht of in de avonduren; dit gebouw blijft één van de hoogtepunten van onze trip. Hoeveel foto’s heb je hiervan voorbij zien komen? Een stuk of 50 misschien al voordat je aan je reis begint. Maar toch: het Colosseum voor het eerst in het écht zien creëert bij mij een waar geluksmomentje. Het was ooit het grootste amfitheater in het Romeinse Rijk. Hier was het dat gladiatoren streden en waar gevangenen gedwongen werden te vechten met wilde beesten. Heftige verhalen schuilen achter de gigantische muren van dit machtige gebouw. Je kunt dit dagje (ja, dat heb je ervoor nodig!) goed combineren met het Forum Romanum: hier loopt je door de ruïnes waar ooit Julius Ceasar liep. Een tour is zeker de moeite waard als je meer over de historie te weten wilt komen. Maar wees er op tijd bij in drukke periodes, de wachtrijen zijn lang!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Musei Vaticani
Ik ben zelf niet de grootste museumliefhebber, maar hiervoor maak ik graag een uitzondering. Meer dan 2000 jaar geschiedenis vind je hier in de ruim 1400 zalen van de Vaticaanse musea. Breng een bezoekje aan de Sixtijnse Kapel, waarvan Michelangelo het gehele plafond in iets minder dan 4 jaar schilderde. Zeker de moeite waard!

Trevi Fontein, Spaanse Trappen de Capuchin Chapel
Gooi een muntje in de Trevi Fontein en je zult ooit terugkeren naar Rome. Het is hier vaak een drukte van belang, maar de fontein is zeker prachtig gemaakt. En zeg nu zelf.. dat terugkeren was je al van plan he ;). Verder kun je de Spaanse Trappen bezoeken en vergeet de vele pleinen (piazza’s) niet die je fijne terrasjes en leuke marktjes bieden. Dan een tip die niet op veel lijstjes voor zal komen omdat ik me kan voorstellen dat het je iets macaber in de oren klinkt: Capuchin Chapel. Deze kerk heeft 6 crypten vol met menselijke botten. Zoals ik al zei: macaber. Wel erg bijzonder.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bij de beroemde Spaanse Trappen

Dineren in de buitenlucht
Dit is toch wel één van mijn lievelingsmomenten van de dag! De temperatuur begint iets te dalen waardoor het beter vertoeven is buiten (in juli is het namelijk érg warm), de geuren van verse pasta’s komen je tegemoet en je vindt het perfecte plekje in een smal steegje bij een knus restaurantje.

Accommodatie boeken?
Een tip voor het boeken van een accommodatie: wimdu.com. Hier boek je appartementen en B&B’s in de grotere steden in Europa. Vaak iets goedkoper en hartstikke leuk! Zorg in Rome wel dat je een appartementje of kamer vindt dichtbij het centrum, zeker als je veel gaat rondlopen. Een voordeel van deze stad is wel dat er overal kraantjes staan met drinkwater! Op deze manier kun je altijd een fles bijvullen en kun je genoeg drinken.

Ik ben wel benieuwd naar jouw mening over Rome! Ben je er al eens geweest of staat het nog op je bucketlist? En wie weet heb je nog tips voor mij voor een andere stedentrip nu je ziet waar mijn interesses liggen 😉 Dan hoor ik het graag! xoxo Ann

Geef een reactie

