Teamsport: de voordelen!

Photo (6)Wat is jouw favoriete sport? En heb je bewust een keuze hiervoor gemaakt omdat jij liever alleen sport of juist met een team? Vandaag zet ik beide opties eens tegenover elkaar, te beginnen met een teamsport. Want wat zijn hiervan nu de voordelen? En waarom zou je hiervoor kiezen?

Zelf ben ik denk ik vooral een teamsporter, alhoewel ik er af en toe ook best van kan genieten om in mijn eentje ‘op pad’ te gaan. Ik speel al een aantal jaren volleybal in een tof team en alhoewel ik helaas nooit tot de besten van het land zal behoren of er mijn geld mee zal verdienen, vind ik het nog steeds superleuk ;).

Opties, opties… Wat past bij jou?
Er zijn zoveel verschillende opties! Volleybal, basketbal, voetbal, handbal, hockey. Voor ieder wat wils! Belangrijk hierbij is dat jij zelf bekijkt wat bij je past. Wil jij eigenlijk ook wel met een teamsport beginnen maar weet je niet welke? Bij bijna elke club kun je een aantal keer meetrainen om te kijken of je het leuk vindt en of je een klik hebt met het team. Zo trainen er bij mijn volleybalteam regelmatig nieuwe meiden mee. Soms schrijven ze zich daarna in, blijven alleen meetrainen of kiezen toch voor iets anders. Wil je lekker veel rennen, dan is voetbal of hockey misschien leuk voor jou. Maar wil je juist weer met een bal leren spelen; dunken, de snelste zijn op het veld, die keiharde bal slaan of veel scoren? Kies dan bijvoorbeeld voor basketbal, volleybal of handbal. Wat er ook bij je past, een teamsport heeft veel voordelen.

♡ Teampie!

Wat maakt de teamsport volleybal voor mij zo leuk?

1. Altijd motivatie om te gaan trainen
Je kunt je team toch niet in de steek laten? Dat denk ik dan als ik een avond twijfel om te gaan. Lange werkdag gehad, weinig tijd of je wilt stiekem lekker een avondje bankhangen. Maar ‘NEE’ zeg ik dan tegen mezelf, ik pak mijn tas in en stap op de fiets. Zodra ik mijn maatjes meet op onze fietsroute of in de zaal aan kom ben ik alweer blij met mijn beslissing. Goede motivatie dus!

2. Overwinningen vieren of verliezen wegdrinken
Met een theetje dan he 😉 Of een biertje op zijn tijd voor beide scenario’s. Sometimes you win some, sometimes you loose. In beide gevallen heb je jouw team die achter je staat en kun je er samen om lachen, of er even flink van balen!


3. Leren waar je goed in bent

In volleybal is het zo dat ieder z’n eigen positie heeft. Zo speel ik op midden; ik moet de pass brengen naar de spelverdeler of aanvallen. Die afwisseling vind ik hartstikke leuk! Je kunt je op bepaalde aspecten gaan richten en zo groei je ook weer in wat je kunt. En dat kun je dus soms best heel trots op jezelf zijn als je die bal net op t juiste moment op de juiste positie knalt!

4. Gezond!
Je blijft in beweging en de lachspieren gebruik je ook nog eens. Tijdens trainingen doe je wat conditie, krachttraining en skills gericht op jouw keuze sport. Door die afwisseling blijf je lekker fit. Hoe hoger je speelt, hoe vaker je zult trainen. Maar speel je op een lager niveau dan train je vaak één keer per week en heb je daarnaast één keer per week een wedstrijd..dat is toch al 2 avonden sporten!

5. Gezelligheid!
Ja, deze is wat mij betreft erg belangrijk! Hoe leuk is het als je met je vrienden/ vriendinnen mag sporten? Ik word daar heel blij van :). Meiden die je in het begin niet kent worden maatjes. Hoe fijn is dat! En daarnaast  zijn er teamuitjes en gezellige borrels. En laten we de lachbuien op het veld af en toe niet vergeten.

Kortom: wat mij betreft allemaal PRO teamsport! Ik ben wel benieuwd of jij ook een teamsport beoefent? Of kies jij liever voor een individuele sport? De volgende keer zet ik hiervan de voordelen op een rijtje! Dan ben ik uiteraard wel benieuwd waarom jij hiervoor kiest. xoxo Ann

beachvolley vierkant tumblr_m9w5mqzivH1qzgbmno1_1280

Geef een reactie

