Hoe maak je een mooi fotoboek?

IMG_7007Het kost tijd, dat is waar. Maar uiteindelijk heb je er ontzettend veel plezier van. Althans, ik wel! Een fotoboek van jouw onvergetelijke vakantie inrichten; welke foto’s ga ik wel of niet gebruiken? Welke foto’s doe ik bij elkaar? Wat was ook alweer de chronologische volgorde van mijn reis? Hierbij wat tips. Enne, begin deze week maar want het is rotweer, dan is er niets fijner dan terugdenken aan de zomer..

Jouw camera onthoudt de datum waarop de foto is gemaakt – Dus als jij even niet meer weet of je nou eerst naar het strand bent geweest of eerst bent gaan ziplinen in de jungle? Fotocamera of SD-kaart to the rescue! Stop jouw SD-kaart in je computer en sorteer deze op datum.. Zo heb je de reis weer perfect op volgorde staan en hoef je daar ook niet meer over na te denken.

Liggend of staand fotoboek? – Ik persoonlijk houd van een staand fotoboek. Dit heeft er mee te maken dat ik graag mijn mooiste foto’s over 2 pagina’s verdeel. Dus 1 grote foto die twee bladzijden in beslag neemt. Als je een liggend fotoboek neemt heb je het risico dat 2 pagina’s te breed is. Daarnaast merk ik dat ik vaak staande foto’s maak, dit is makkelijker te verdelen over een staande pagina dan een liggende.

IMG_6997

Welk formaat is handig? – Mijn fotoboeken hebben een A4-formaat. Kleiner kan, jouw foto’s worden dan echter ook kleiner dus zijn ze minder goed te zien. Vergroot je de foto’s te veel dan worden ze lelijk en zie je de pixels.

Gebruik een egale achtergrond – Dus geen foto als achtergrond. Dit maakt het een druk geheel. Een witte achtergrond is altijd mooi, zwart maakt een fotoboek misschien wat sfeervoller en bij een kleur is het zoeken naar wat er het beste bij jouw foto’s past. Voor mijn fotoboek van Thailand koos ik voor een soort beige papieren achtergrond. Ik had een reisboekje waar ik in schreef met dit soort kleur pagina’s. Zo heb je er nog een leuke herinnering aan ook.

IMG_6995

Verdeel het boek in hoofdstukken – Ik begin de verschillende plaatsen of regio’s waar ik ben geweest altijd met de titel van die plaats en de mooiste foto.

Schrijf korte verhaaltjes – Maak er geen ellenlange verhalen van. Als je het boek aan het bekijken bent weet je zelf nog wel hoe het ging. Laat je het boek aan iemand anders zien dan vertel je er vaak toch nog wat bij. Des te meer ruimte blijft er over voor de foto’s!

Maak een paar vaste layouts met foto’s – Het is namelijk fijn om wat structuur in je boek te hebben. Dat geldt ook voor jezelf, want je hoeft niet steeds opnieuw te verzinnen waar je een foto plaatst. Daarnaast is het fijn om een boek door te bladeren waar een bepaalde structuur in zit.

IMG_7001

Plan een vaste avond waarop je aan  jouw fotoboek gaat werken – Het is misschien even een drempel overstappen, maar je moet het gewoon doen. Als je eenmaal bezig bent is het echt leuk. Je bent herinneringen aan het ophalen en wie vindt het nou niet leuk om foto’s terug te kijken? En bedenk.. je hoeft je fotoboek niet in een avond af te hebben. Neem er de tijd voor.

Laat iemand je boek lezen en scannen voor foutjes – Het is mij helaas nog nooit gelukt om een boek te maken ZONDER typfout. Maar ik ben er wel in geslaagd om dit tot het minimum te beperken, 2 fouten is mijn record!

Maak gebruik van programma’s zoals die van de HEMA – Je hoeft je boek niet zelf in Word, Photoshop of whatever te maken. Hier zijn programma’s voor. Je kunt onder andere terecht bij HEMA, Kruidvat of Albelli. Persoonlijk kies ik voor HEMA, werkt heel  makkelijk en ze zijn nog snel in het printen van je boek ook. Met Kruidvat heb ik minder goeie ervaringen, ze printen wel mooie boeken. Het is mij echter ooit overkomen dat ik een boek klaar had, maar het niet voor elkaar kreeg om ‘m ‘in te leveren’. Aan de telefoon gehangen met de klantenservice en al, maar verder helpen lukte ze niet. Dus ik moest helemaal opnieuw beginnen.

Volgens mij genoeg tips om een mooi boek te maken. Good luck!

Liefs van Marlous

Een gedachte over “Hoe maak je een mooi fotoboek?

Geef een reactie

