Sporten en Marlous – een combinatie die prima samen gaat

Schermafbeelding 2015-03-24 om 16.56.10Vroeger dacht ik dat ik een hekel had aan sporten. Herkenbaar voor veel mensen, denk ik. Maar ik ben er van overtuigd dat dit een mindset is. Het heeft echt even tijd nodig om ‘sportfan’ te worden, maar ik geloof dat iedereen dit kan worden! Het is zo goed voor je lichaam en draagt ook nog eens bij aan goede mentale toestand.. 

Marlous een sportfanaat? Ja.
Het woord sportfanaat kan verschillend geïnterpreteerd worden. Voor mij betekent het dat je het leuk vindt om regelmatig te sporten. Met andere woorden het zou geen ‘moetje’ moeten zijn. Ik vind sporten erg belangrijk, dat heeft natuurlijk meerdere redenen: fit zijn is fijn, endorfines aanmaken, ik hoef niet echt te diëten (natuurlijk let ik wel op wat ik eet), soms even lekker naar buiten, uitlaatklep, etc.

“Jezelf helemaal afbeulen.. Ik vind dat dus niet leuk.”

Houd het leuk.
Dat is, naar mijn bescheiden mening, echt een van de essentiële onderdelen om een sportfanaat te worden. Want het is toch niets aan als je tijdens het sporten compleet buiten adem bent? Er zijn mensen die daar juist energie van krijgen.. jezelf helemaal afbeulen. Ik vind dat dus niet leuk. 2 jaar terug ben ik begonnen met hardlopen en dat deed ik echt heel rustig aan. Ik begon met 3 kilometer rustig joggen. Soms tussendoor even wandelen.

IMG_2360-2

Dit hield ik goed vol en bleef het daardoor ook leuk vinden. Dit was zelfs in de koude maanden van januari/februari! Doordat het weer ook langzamerhand beter werd kreeg ik nog meer zin om hard te lopen. Steeds ging ik een klein beetje verder. Met het zonnetje in je rug lekker buiten zijn, dat is toch heerlijk! Als je daarbij tegelijkertijd nog wat calorieën mee kunt verbranden is het al helemaal mooi meegenomen.

Ik ging op ontdekkingstocht door Zwolle
Ik vond een aantal standaard rondjes, naar mate ik meer kilometers kon afleggen, steeds saaier worden. Het werd tijd voor wat nieuws. Ik ben gewoon een andere kant op gaan lopen. In plaats van de afslag naar rechts te nemen ging ik dit keer rechtdoor. Waar ik uit kwam? Dat wist ik niet en dat maakte het juist leuk. Ik ontdekte allerlei nieuwe wijken en mooie spots met uitzicht over het water. Heel leuk vond ik dat! Ik wist niet hoeveel kilometers ik achter me had liggen (of voor). Dat hield ik, als verrassing, geheim voor mezelf. Het motiveerde mij enorm om door te gaan. Opeens had ik 6 km afgelegd, 7,5 of zelfs 8! Supertrots kwam ik thuis.

IMG_2496-1 (gesleept)

Wat wil je hier nu precies mee zeggen Marlous?
Goeie vraag. Ik denk dat ik jullie wil meegeven: Doe rustig aan en heb geduld. Je kunt het echt! Bovendien is het beter om het rustig aan te pakken om blessures te voorkomen. Ik heb op dit moment last van een blessure. Hierdoor kan ik op dit moment niet hardlopen of volleyballen. Ik moet nog even uitzoeken wat ik wel kan. Hier zal ik jullie binnenkort meer over vertellen. Ik ben erg benieuwd of dit jullie helpt bij het beginnen met hardlopen. Dus lijkt het je het leuk om hier op te reageren? GRAAG!

Liefs van Marlous

Een gedachte over “Sporten en Marlous – een combinatie die prima samen gaat

  1. Caroline zegt:

    Leuk om te lezen! Wat betreft dat afbeulen geldt voor mij precies het zelfde. Het is gewoon fijn om te merken dat je conditie flink vooruit gaat. Na een ronde hardlopen is mijn hoofd ook helemaal leeg qua gedachten, fijn gevoel is dat. En die endorfines na het sporten, heerlijk en verslavend! Vervelend van je blessure, hoop dat je daar snel van af bent.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

