Overheerlijke kaasfondue

PhotoEen tijdje geleden noemde ik in mijn boodschappenlijstje dat ik kaasfondue ging maken. In dit blog leg ik je haarfijn uit hoe je deze simpele maar oh-zo-lekkere kaasfondue in elkaar draait! Erg leuk als je een keertje een etentje organiseert met vrienden of familie, omdat je lekker lang kunt tafelen. Glas wijn erbij en klaar! En je kunt erbij eten wat jij lekker vindt! Vlees, groentes, brood of zelfs fruit. Ik geef je het recept en een paar tips :).

Zelf eet ik bij mijn kaasfondue graag stokbrood, cherrytomaatjes, stukjes vlees (bijvoorbeeld kip), broccoli of bloemkool en champignons. Ook probeerde ik laatst ravioli, stukjes peer en witlof. Allemaal lekker! Kortom: gewoon proberen! Bijna alles is lekker met kaas! De verschillende soorten kaas die worden gebruikt voor dit recept kun je uiteraard zelf kopen in de supermarkt en raspen.. maar ik ga graag naar de kaasboer en laat het daar doe. Net zo makkelijk!

Ingrediënten
400 gram goudse kaas (belegen)
200 gram kernhem
TIP! Vraag jouw kaasboer eens voor een andere lekkere kaas: gruyère bijvoorbeeld! Zo kun je elke keer afwisselen 🙂
1 teentje knoflook
60 gram bloem
60 gram roomboter
400 ml water
200 ml witte wijn (liever geen wijn -> dan 600 ml water)
Eventueel extra door saus: stukjes ham en champigons

Andere benodigdheden
Fonduepan en bijbehorende vorkjes
Bakjes om jouw groentes enzo in de doen

SONY DSC

Koken maar!
Wrijf de pan waarin je de kaasfondue maakt in met een teentje knoflook en smelt hierin daarna de boter. Hierna voeg je langzaam de bloem toe. Blijven roeren  zodat er geen klonten in komen en totdat het een beetje een glad mengsel is.

Ondertussen kun je bijvoorbeeld de broccoli of bloemkool alvast koken, champignons en vlees bakken of wat dingen snijden die jij erbij wilt eten.

Giet nu het water en de wijn erbij en roer goed door. Dan nu: het toevoegen van de verschillende soorten kaas! Je kaasfondue is bijna klaar. Even goed warm laten worden zodat alle kaas helemaal kan smelten en goed blijven roeren. Giet het nu in de fonduepan en zet op tafel!

Ik zet alles altijd in verschillende bakjes op tafel. Fonduevorkje erbij en prikken maar. Eet smakelijk!

IMG_0533

Geef een reactie

