Tuinieren voor dummies

IMG_1119Ik ben dus één van die dummies die niets weet over tuinieren, maar dat wel graag wil! 😉 Ik heb sinds begin april een nieuw huisje en ik heb voor het eerst een eigen tuin. Nou, er staat van alles in maar wat er straks uit komt? Dat wordt een leuke verrassing! Hoe kom ik er nu achter welke planten/ bloemen er in mijn tuin staan? Hoe moet ik ze onderhouden? Welke planten of bloemen wil ik eigenlijk? Enne.. hoe zit het met slakken? Ie. Allemaal vragen die zo in mij opkomen. Kortom: antwoorden heb ik nodig. Ben jij ook zo’n lekkere leek op dit gebied? Dan heb je hier misschien iets aan!

Niet iedereen is gek op tuinieren. Vraag jezelf dus af of jij een tuintje wilt beginnen of onderhouden. De meeste huur- en koophuizen hebben er al één, maar je kunt natuurlijk altijd betegelen. Dat is niets voor mij, maar een niet al te grote tuin om mee te beginnen lijkt me fijn. Met wat hulp natuurlijk.

Tuingereedschap
Tsja, wat is er handig om te hebben? Ik heb als eerste een paar handschoentjes aangeschaft, handig voor doorns aan struiken, of slakken oppakken enzo. Maar verder: schoffel, hark, schepje en een gieter. Bij Ikea of Hema heb je leuke setjes voor starters. Een snoeischaar is ook handig voor het bijknippen van jouw planten. Vaak kun je in het voorjaar snel genoeg zien welke takken je weg kunt knippen, dan zijn ze dor of groeien er geen nieuwe blaadjes en knoppen aan. Weg ermee dan!

tuinierset ikea

Tuiniersetje Ikea

Welke planten staan er in mijn tuin?
Je kunt uren gaan googlen, maar ik vraag het zelf dan liever aan iemand die er verstand van heeft ;). Jouw moeder of schoonmoeder weet het vast, en anders de buurvrouw wel! Zo kom ik er achter dat ik een Japanse bes struik heb (hé, dat is leuk, die kun je eten), hortensia’s, een rozenstruik en nog wat planten die nog niet te definiëren zijn. Kortom: ik wacht het in de komende weken even af! Lekker makkelijk. Ook heb ik ontdekt dat de slakken gek zijn op mijn tuintje, bah. Dus regelmatig even weghalen.

Voor welke planten kies je?
Zelf ben ik gek op bloemen dus deze wil ik heel graag in mijn tuin. Deze staat al redelijk vol, maar ik heb me wel even verdiept in een paar toffe bloemen. Zo heb ik bij de buren een mooie boom met roze bloemen gespot. Ik vond op Pinterest een lijstje met erg aparte, mooie bloemen en dit zijn mijn favorieten:

Paradijsvogelbloem

Paradijsvogel bloem

allium

Allium bloem

Hanging Heart bloem

Moestuintje
Ben jij net als Marlous een tijdje geleden verslaafd geweest aan die moestuintjes van AH? Ik wel! Dan is een moestuintje in de tuin zeker wat voor jou. Ik wil deze in de komende weken gaan aanleggen, maar kies dan wel voor de makkelijk te onderhouden groentes (ik ben toch een beginner hè). Even onderzoek gedaan en dit zijn ze bijvoorbeeld: tomaten, courgette, bloemkool, komkommer en paprika. Nu vind ik ze allemaal erg lekker, dus kan niet wachten om te beginnen! Een klein stappenplannetje:

  • de grond moet vlak zijn en de ligging naar zuidoost of zuidwest
  • kies een zonnige plek (niet in de schaduw van een boom bijvoorbeeld)
  • je kunt pas zaaien als de grond droog en kruimelig is, dus niet na een regenbui
  • schoffelen
  • moestuin zaaien in rijen en niet te dicht op elkaar
  • regelmatig water geven, zeker in de zomer!

Zo, ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt. Die ik dus ook weer online heb gevonden of gehoord heb van de échte experts hè! Dus heb ik iets gemist? Of heb jij een tip voor iets heel leuks voor in mijn tuintje? Dan hoor ik het graag! xoxo Ann

Geef een reactie

