Waarom stressen we eigenlijk & hoe voorkomen we dit?

Schermafbeelding 2015-06-16 om 19.22.00Waarom bestaat stress eigenlijk? Wat hebben we er aan? Zelf heb ik er nog al eens last van. Op m’n werk maar ook in mijn privésfeer. Lekke band terwijl ik naar mijn werk moet. Mail niet bij kunnen werken. We hebben er waarschijnlijk allemaal mee te maken. Ik heb een klein onderzoekje gedaan op het wereld wijde web en kwam op het volgende..

Een voorbeeld van de werking van stress is bijvoorbeeld temperatuurverschillen. Als je een ruimte binnenkomt waar de temperatuur prima is gebeurt er niets. Maar stap je naar buiten in een omgeving waar de temperatuur een stuk lager ligt zal je lichaam in actie moeten komen om het warm te krijgen. Dat is opzicht geen probleem en juist heel logisch. Maar krijg je stress om heel andere redenen en moet je lichaam er dan voor zorgen in balans te komen? Dan wordt het een stuk gevaarlijker.

Stress heeft invloed op ons algehele zijn
Ons humeur, sociale contacten maar ook gewoon jezelf zijn hebben hier veel last van. We hebben tegenwoordig zoveel factoren die ons leven beïnvloeden terwijl we daar zelf geen invloed op hebben. Je mailbox stroomt vol en kunt het niet meer bijhouden. Je telefoon knippert constant omdat alle sociale media jouw aandacht vragen. Je ziet allerlei leuke foto’s van iedereens ‘fantastische ‘leven. Wat lijkt jouw leven dan standaard en saai. Heb ik eigenlijk wel een leuk leven of ben ik super saai? Die lekke band, hoe moet ik nou naar m’n werk? Dan maar lopen of het openbaar vervoer pakken. Daar gaat jouw goede intentie om op tijd op het werk te zijn en die bak met mail weg te werken.

IMG_2917

Dit zijn allerlei vragen waar je je mee bezig kunt houden die veel stress kunnen veroorzaken. Er kunnen jou dingen overkomen die je totaal niet verwacht, hoe ga je hier mee om? Je lichaam en geest zal daar een bepaalde balans in moeten vinden. Maar hoe moet dat als je niet weet hoe? Dit kost een mens ontzettend veel energie. Ik heb geleerd dat je dingen moet doen die je energie geven, geen dingen die je energie kosten. Het is natuurlijk niet altijd even goed mogelijk om alle energievretende zaken uit jouw leven te bannen. Maar dit kun je wel naar een minimum beperken. Ooit heb ik geleerd dat het lichaam een bepaalde hoeveelheid energie heeft. Als je constant die energie blijft verbruiken zonder nieuwe ervaringen op te doen waar je juist energie van krijgt, dan raakt jouw voorraad op een gegeven moment de bodem. Het risico op zo’n moment is dat je in een burn out terecht komt. Dat wil je voorkomen. Ik heb een paar korte tips voor je om stress tegen te gaan:

  1. Zet je wekker een halfuurtje eerder en sta iets eerder op. Dit klinkt misschien vreemd. Maar ik probeer dit nu al een poosje en merk dat het me goed doet. Je hebt ’s ochtends gewoon wat meer tijd voor ontbijten en aankleden. Hey, misschien heb je zelfs wel tijd om een klein stukje te lezen. Ze begin je de ochtend veel minder gehaast. Hierdoor begin je dus al een stuk relaxter ipv al gehaast op je werk komen.
  2. Indien mogelijk loop of fiets naar je werk, het station of de bushalte in plaats van de auto te pakken. Dat geeft je tijd om even lekker wakker te worden. Bovendien heb je de eerste portie beweging van de dag alweer gehad. Ook kun je alvast nadenken over hoe je jouw werkdag wilt inplannen.
  3. Zet alle push meldingen op jouw telefoon uit. Zo wordt je niet constant afgeleid en heb je ook niet het gevoel dat je moet reageren op dat ene whatsapp berichtje. Er is niets irritanter dan het gevoel te hebben iets te moeten doen, terwijl je daar geen zin in hebt.
  4. Orden je telefoon en zet alle apps bij elkaar per thema in een mapje. Op die manier wordt je niet constant geconfronteerd met de Facebook app of instagram oid. Je wordt hierdoor minder ‘gedwongen’ bij het openen van je telefoon om jouw sociale media te volgen. Je kunt hier vervolgens veel bewuster mee omgaan en bijvoorbeeld een moment voor kiezen. Als je thuiskomt na je werk misschien, even lekker bijkomen op de bank met een kop thee.
  5. Plan 2 momenten op de dag om jouw mail bij te werken. En sluit je mail in de tussentijd gewoon af. Dit bijwerken heeft de voorkeur ’s ochtends en aan het eind van de dag. Heb je een moment in de middag over om dit bij te werken dan is dat helemaal goed. Maar check niet elk moment dat je achter jouw pc gaat zitten je mail. Het is veel beter om daar even de tijd voor te nemen. Zo krijg je een beter gevoel bij het beantwoorden van mails.
  6. Probeer te relativeren en los te laten. Neem nou het voorbeeld van de lekke band. Je komt misschien te laat op  je werk. Maar wat is de consequentie daarvan? Gaat het bedrijf failliet? Nee. Wordt jouw baas boos? Waarschijnlijk niet, zo lang ik hem of haar of een van mijn collega’s maar inlicht over mijn lekke band. Kan iedereen overkomen. Dan moet je langer op je werk blijven zitten. Tja, dat kan.. misschien ook wel eens lekker om aan het eind van de dag op een rustiger kantoor te zitten. Dan wordt je minder gestoord.IMG_2934
  7. Ga met pauze. Het is echt beter voor je om er even tussenuit te gaan. Al dat werk is prima. Maar de hele dag hoeft niet. Soms helpt het om er even uit te stappen zodat je later met meer energie er weer in kan stappen. Een halfuurtje buiten lopen of gewoon even lekker kletsen over andere zaken dan werk met jouw collega’s in de kantine is al genoeg.
  8. Probeer jouw werkfocus uit te zetten in het weekend of als je thuiskomt. Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Mij helpt het altijd om bij thuiskomt even lekker tv te kijken of te koken. Zo zijn de kookprogramma’s altijd fijn om even door afgeleid te worden. Een Netflix is ook handig voor als er niks op tv is.
  9. Schrijf een to do list als je zorgen hebt. Dit helpt mij enorm bij een moment van (werk)stress die je hebt door alle dingen die je nog moet doen. Allereerst is het van je afschrijven al fijn, maar daarna kun je het lijstje letterlijk wegleggen. Doe je dit op je telefoon? Dat is al helemaal handig, je kunt dan nog eens een reminder aanzetten. Zo heb je de mogelijkheid jouw to do list volledig los te laten en wordt je er vanzelf weer aan herinnerd op een moment dat het jou uitkomt.
  10. Leg een notitieblokje naast je bed. Eigenlijk geldt hiervoor grotendeels hetzelfde als hierboven. Maar stel je ligt in bed en komt erachter dat je bent vergeten iets op jouw to do lijst te zetten.. Dan is het goed om dit direct weer op te schrijven. Anders blijf je maar nadenken en malen, waardoor je weer een slechte nacht hebt. Dat willen we niet natuurlijk. Ook hiervoor geldt, schrijf het op, leg het weg en laat het los.

Volgens mij zijn dit een boel tips. Zo kan ik er misschien nog wel een paar geven. Dat komt een volgende keer. Eerste hier maar eens mee beginnen 😉  ik hoop dat je er iets aan hebt. 

Veel liefs van Marlous

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s