Groene curry pasta – hoe maak je ‘m zelf?

groene curry1Rode, groene of gele curry uit een potje? Nee joh, je kunt het ook zelf maken van verse kruiden en ingrediënten! Niks met E-nummers of suikers die je liever niet eet. Deze week deel ik het makkelijke recept van een groene curry pasta met je! Deze is milder van smaak als bijvoorbeeld de rode, maar even simpel te maken! Het enige wat echt handig is om in huis te hebben hiervoor is een vijzel. Oh ja, met een keukenmachine kan het trouwens ook, maar die heb ik zelf niet én ik vind een vijzel erg handig!

Ik zal eerlijk toegeven dat ik ook weleens een potje gebruik, als ik niet zoveel tijd heb bijvoorbeeld. Maar dan koop ik ‘m wel fairtrade bijvoorbeeld, dan vind ik het minder erg. Maar heb ik echt tijd om te koken, dan maak ik het zelf. Je kunt van de currypasta straks dan lekker een recept maken met de ingrediënten die jij wilt! Daar geef ik je zo ook even wat tips voor.

Ingrediënten
4 teentjes knoflook
10 groene pepers, zonder zaadjes (haal ze op de markt!)
2 sjalotjes
1 bosje koriander (of poeder)
1 bosje basilicum
1 stengel citroengras (of 1 el citroenrasp)
1 tl laos
1 tl komijnpoeder
1 el zonnebloemolie

Andere benodigdheden
Vijzel of keukenmachine

IMG_1183

Smullen maar!
De curry klaarmaken is simpel! Alle ingrediënten snijder in kleine stukjes, in de vijzel doen …enne stampen maar! Je ruikt de heerlijke geuren snel genoeg. Nadat je de currypasta klaar hebt gemaakt, kun je er een heerlijk gerecht van maken. Met dit recept kun je er makkelijk twee keer van eten, bewaar dan de helft. Dit blijft zo’n twee weken goed in een afgesloten potje in de koelkast.

Maar wat maak je er nu mee? Kies voor de groentes die jij lekker vindt (of doe er wat fruit bij)! Ik koos voor aubergine, ui en cherrytomaatjes. Maar ook met boontjes of paprika is het smullen. Verder: kip of garnalen, 400 ml kokosmelk en een half bouillonblokje. Je fruit eerst de pasta even, voeg dan de kip of garnalen toe met de groentes en als deze gaar zijn de kokosmelk en het halve bouillontablet. Eventueel water bijvoegen en wat peper en zout. Eet smakelijk! xoxo Ann

IMG_1185

 

Geef een reactie

