Waar je op moet letten bij het boeken van tickets..

Schermafbeelding 2015-06-27 om 13.42.02Zomervakantie en een reis naar Nepal. De voorpret is eigenlijk al onderdeel van de vakantie, maar bij mijn & Wouter is het iets anders verlopen dan we dit jaar wilden.. 

Wouter en ik zijn nog nooit met elkaar buiten Europa op vakantie geweest. Inmiddels heb ik 2 keer Azië bezocht, wat ik echt een fantastisch continent vind, maar Wouter is hier nog nooit geweest. Het leek ons leuk om dit jaar eens samen zo’n reis naar Azië te maken. Ons oog was gevallen op Nepal. Lonely Planet gekocht, tickets geboekt, laat de voorpret maar beginnen.

Toen was het opeens 25 april en was Nepal getroffen door een zeer ernstige aardbeving. Hierdoor konden onze plannen uiteraard niet meer doorgaan ivm een negatief reisadvies, we zouden zeer snel al naar dit land vertrekken. Bovendien vonden we het zelf ook niet prettig om naar een land te gaan dat in puin lag en waarvan je eigenlijk niet goed weet wat je kunt verwachten als je er eenmaal arriveert. Wij besloten daarom niet te gaan, ondanks dat we niet zeker wisten of we het geld van de geboekte tickets terug zouden krijgen. Zo jammer, want het leek ons een fantastische ervaring!

Reflection of mountains in a lake, Fewa Lake, Pokhara, Nepal

Fewa Lake, Pokhara, Nepal

Dan is het de uitdaging om duidelijk te krijgen of je het geld van jouw geboekte tickets nog terugkrijgt. Wat heb ik veel geleerd over het boeken van tickets tijdens dit proces.. hierdoor heb ik een paar kleine tips voor je:

  1. Let op of je non-refundable tickets boekt. Heb je dit wel? Dan betekent het dat je de tickets no way kunt wijzigen of omboeken. Pas als de airline aangeeft een vlucht te annuleren en de tickets kosteloos geannuleerd of omgeboekt mogen worden kun je er wat mee. Dus als je de keuze hebt voor refundable tickets, dan zou ik dat kiezen.
  2. Sluit altijd een calamiteitenfonds af. Dit kost maar een paar euro. Ik heb dit destijds niet gedaan omdat ik er niet van uit ging dat er een grote wereldramp zou plaatsvinden. Nouja, je ziet het.. anders is gebleken. Met zo’n calamiteitenfonds ben je verzekerd voor dit soort rampen, met een annuleringsverzekering niet.
  3. Een annuleringsverzekering afsluiten is altijd handig. Maar weet wel dat je een annuleringsverzekering echt voor jezelf afsluit. Dat betekent dus dat je bent verzekerd als jou persoonlijk of een familielid iets overkomt. Voor een wereldramp als een aardbeving of tsunami ben je niet verzekerd met een annuleringsverzekering.
  4. Heb je de annuleringsverzekering afgesloten via een boekingswebsite als cheaptickets oid? Dan gelden hiervoor aparte regels vergeleken met de voorwaarden van het bedrijf waar de verzekering daadwerkelijk van is. Wij boekten tickets via cheaptickets.nl en hadden een annuleringsverzekering via hen afgelosten bij Unigarant. Het heeft hierdoor geen nut om met Unigarant te bellen, zij hebben immers geen polisnummer van je. Cheaptickets kan jou hierbij wel helpen. Dit vond ik persoonlijk erg jammer, omdat de service van cheaptickets mbt het annuleringsproces erg te wensen overlaat.
  5. Overkomt jou hetzelfde als mij en Wouter en heb je tickets geboekt voor een land met een negatief reisadvies door een calamiteit? Laat je dan goed informeren. Ga er niet zo maar vanuit dat alles vergoed wordt door jouw verzekering. Dat is vaak niet zo. Pas als de airline bepaalt dat het onverantwoord is om naar het betreffende land te vliegen, waardoor ze de vlucht annuleren heb je recht op je geld. Besluit  de airline dat de vlucht gewoon doorgaat, dan is het aan jou om mee te gaan of niet. In dat geval krijg je dus geen geld terug. Tenzij je een calamiteitenfonds hebt afgesloten.
  6. Dan nog een laatste aparte tip voor als je tickets hebt gekocht via cheaptickets.nl. Bel op een doordeweekse dag aan het eind van de middag. Bel je overdag, dan heb je de kans 20 minuten in de wacht te staan.

Zo. Misschien geen bijzonder vrolijke post, maar ik denk wel een nuttige post. Vandaar de keuze om deze post te schrijven. Wouter & ik vonden het jammer dat onze reis naar Nepal niet door zou gaan. Maar aan de andere kant waren we ook blij dat we er niet waren op het moment dat het gebeurde, dat moet geen pretje zijn geweest.

nepal-orphans

Een andere belangrijke boodschap die ik wel wil overbrengen is dat het land de inkomsten van tourisme nodig heeft. De aardbevingen van afgelopen periode hebben er voor gezorgd dat het land voor een groot deel in puin ligt waardoor veel toeristen er niet meer naartoe willen reizen. Dat is natuurlijk eeuwig zonde omdat de cultuur niet verloren gaat. Hoewel ik mij kan voorstellen dat je kort na de aardbeving niet staat te springen om dit land te bezoeken. Het zal na een paar maanden zeker wel beter zijn. Heb je plannen om dit land te bezoeken? Schrap dit dan zeker niet van je lijstje, het land heeft dat inkomen hard genoeg nodig.

Wie weet gaan Wouter en ik ooit ook nog wel. Voor ons was het dus niet mogelijk om de ticket om te boeken. Wij hebben uiteindelijk ons geld teruggekregen omdat de Airline de vlucht heeft geannuleerd.  Het lijkt me een prachtig land met een prachtige cultuur en omgeving die ik zeker nog wil aanschouwen.

Liefs van Marlous

Geef een reactie

