DIY: tye dye kussenhoes

kussenhoes tye dye rondWe gaan weer lekker creabea aan de slag! Tye dye is een verftechniek waarbij je verschillende knopen in een stof legt of deze op een bepaalde manier samenbindt. Het resultaat heeft dan vaak hele toffe effecten. Je kunt dit makkelijk zelf doen, of je nu kiest voor het maken van een kledingstuk of iets leuks voor in huis. In dit geval heb ik gekozen voor het maken van kussenslopen. Lekker makkelijk én leuk om te doen. Ook in een creatieve bui en ben je net als ik gek op tye dye? Lees dan mee!

Zoals ik al noemde zijn er veel verschillende technieken, ik laat je in deze blog twee favorieten zien die ik zelf heb gemaakt.

Bleek of verf?
Ik werk met bleek en dat betekent dat ik gekleurde kussenhoezen nodig heb. Je kunt er ook voor kiezen om verf te gebruiken, dan heb je wit katoenen kussenhoezen nodig. Hiervan heb ik er inmiddels 2 op bed liggen, gemaakt met paarse verf door een andere creabea vriendin. Die kun je trouwens met dezelfde knooptechnieken maken. Voor de gekleurde kussens heb ik gekozen voor blauw.

kussenhoes tye dye paars

kussenhoes tye dye gemaakt met verf

Benodigdheden
Bleek of verf
Emmer
Elastiekjes
Stukjes hout o.i.d. om het samen te binden

Verftechniek 1: de accordeon
Het is heel simpel: je vouwt de kussenhoes (deze is vierkant) heen en weer, als een accordeon. Met mijn kussenhoes van 40 x 40 kon dit 4 keer. Daarna vouw je ‘m nog een keer op dezelfde manier in drieën. Je neemt 2 plankjes om ze stevig tussen te binden, en doet er twee elastiekjes omheen. In een emmer of bak doe je de bleek, en dit leng je aan met een scheutje water (niet teveel, dan duurt het heel lang). Je voegt je pakketje toe en laat deze liggen totdat je ziet dat jouw kussenhoes verkleurd.Let op! Laat je kussenhoes niet te lang liggen.. dan is ie straks wit 😉

tye dye kussenhoes curls stap 2 tye dye kussenhoes curls stap 1

Verftechniek 2: draaien en knopen
Ook deze techniek is heel simpel: je vouwt het kussen dubbel van hoek tot hoek, zodat je een driehoek krijgt. Deze draai je alsof je ‘m samenwringt en dan leg je er een knoop in. Elastiekje er omheen en klaar. Zie de foto hierboven. Deze leg je ook in bleek.

Tadaa!
Als je de kussenhoezen uit de bleek heb gehaald, spoel ze dan goed uit met koud water! Was ze daarna op een lage temperatuur (30 of 40 graden). Laten drogen en klaar! Zie hieronder de resultaten. Succes! xoxo Ann

tye dye curls 1 tye dye curls 2

Geef een reactie

