Sociale media en haar voor- en nadelen

Schermafbeelding 2015-09-14 om 21.46.08Hoe lang is het eigenlijk al geleden dat Facebook van start is gegaan? (9!! jaar geleden al werd het openbaar) En herinner jij je Hyves nog? Dat was eigenlijk de Nederlandse versie van Facebook welke toen de mist in is gegaan door overgekocht te worden door de Telegraaf. Instagram bestaat inmiddels ook al zo’n kleine 5 jaar. Het sluipt er zo in he. Zo langzamerhand is sociale media niet meer weg te denken uit ons leven. Het heeft zo z’n voordelen, maar ook z’n nadelen. Ik weet nog niet helemaal wat ik er van vinden moet… 

Ik merk dat ik toch wat sceptisch begin te worden over sociale media. Het vergemakkelijkt een heleboel. Het is makkelijker bekendheid te geven aan een nieuw opgezet bedrijfje. Je kunt makkelijker in contact komen met mensen. Je kunt ook makkelijker een kijkje in andermans keuken krijgen, terwijl je eerder nooit had geweten hoe iemands leven er uit zag. Wil je op reis en ben je op zoek naar inspiratie?  Allerlei blogs staan er vol mee. Maar ook je vrienden op Facebook delen foto’s en reispagina’s die ze volgen. Erg handig & leuk allemaal.

Vroeger zou je ‘onvoorbereid’ op reis gaan om te zien wat er op je af zou komen. Avontuur. En natuurlijk is dat nog steeds wel zo, je weet pas wat je meemaakt als je er bent. Maar toch is de charme er een klein beetje af omdat je alles eigenlijk al ‘gezien’ hebt via sociale media. Het lijkt me een uitdaging om eens naar een land te gaan, zonder voorbereidingen. Uiteraard wel een klein beetje op de hoogte zijn van de cultuur en zaken die er spelen. Maar een uitgestippelde route hebben is volgens mij niet nodig. Een paar jaar terug en afgelopen jaar, tijdens mijn reis naar Indonesie en afgelopen jaar naar Thailand maak je zulke vette dingen mee. Je doet dingen die je normaal gesproken nooit zou doen. Op dat soort belevenissen of momenten kan ik een jaar teren.

Oke, ik begin een beetje af te dwalen van het onderwerp. Het onderwerp sociale media. Ik heb onlangs Facebook van mijn telefoon af gehaald. De app weliswaar. Maar ik kan via mijn browser nog steeds inloggen op Facebook en alles volgen. Ik merkte de afgelopen periode dat ik me ergerde aan Facebook. Ik scrolde over mijn tijdslijn en zag alleen maar filmpjes, gedeelde filmpjes, niet eens van vrienden zelf. Vroeger kon ik me verheugen op het zien van leuke foto’s van vrienden. Vond ik het leuk om te weten waar men mee bezig was. Maar tegenwoordig heb ik het idee dat Facebook een platform is van filmpjes kijken, een soort youtube dat voorbij scrolt. Maar ook een platform om te laten zien wat voor geweldig leven je eigenlijk ‘lijkt’ te hebben. Met name het woordje ‘lijkt’ is hierbij van belang.

social-media-578x387

Als ik op Facebook keek, of op instagram for that matter, zag ik geweldige foto’s voorbij komen. Vrienden op een zaterdagavond die leuke dingen aan het doen zijn. Of een stel wat samen een fantastische wereldreis maakt, of een vriendin die er fantastisch uit ziet op de foto. Als vrouw is het over het algemeen zo dat je jezelf gaat vergelijken. Vooral vrouwen onderling. Het nadeel van sociale media vind ik dat je jouw eigen leven gaat vergelijken met dat leven van anderen op sociale media. Terwijl dit helemaal niet representatief is. Je zet niet op Facebook dat je een rotdag hebt, of dat je uit je broek gescheurd bent of dat je een bizarre ruzie met je vriend hebt gehad waardoor je een nacht op de bank slaapt. Nee, het moet allemaal maar mooi en fijn lijken. Maar het leven is niet altijd mooi en fijn. Je hebt zelfs niet altijd in de hand wat er met het leven gebeurt, je hebt er geen grip op. En door alle mooie en fijne dingen op Facebook te plaatsen lijkt het voor anderen alsof dat wel zo is.

Ik zeg niet dat mensen moeten stoppen met het plaatsen van leuke dingen op sociale media, integendeel zelfs. Vakantiefoto’s kijken vind ik altijd heel leuk. Het gaat mij er meer om dat mensen zich bewust moeten zijn van het feit dat sociale media zo’n vertekend beeld geeft van hoe het leven daadwerkelijk is. Vergelijk jezelf niet met anderen en al helemaal niet via sociale media. Ik merk van veel mensen die ik spreek, dat die dit ook doen. Vergelijken. Dat vind ik echt een van de mindere side-effects van sociale media.

Voor mij is dit een reden geweest om te minderen met sociale media. Niet te stoppen, want het is nou eenmaal onderdeel van de maatschappij en samenleving. Maar nu ik dit wat meer heb losgelaten vind ik het heerlijk. Ik leg m’n telefoon heel makkelijk weg en kijk er niet naar om. Ik probeer te genieten van andere dingen om mij heen. Zoals lieve vrienden en familie waar ik het leuk mee heb. Lekker naar buiten gaan en genieten van de omgeving.

Het is zeker niet de bedoeling om een negatief beeld te schetsen over sociale media. Volgens mij valt het ook wel mee. Maar wees er gewoon bewust van dat jouw leven goed is zoals het is.  Zie het als een wijze les van Marlous 😉 Doe er mee wat je wilt. Ik geniet nog lekker van Facebook als ik aan het schrijven ben voor mijn blog.

Liefs van Marlous

Een gedachte over “Sociale media en haar voor- en nadelen

  1. Kenneth zegt:

    Helemaal eens! Een ander nadeel wat ik merk dat is je zo gestressed wordt van die constante stroom van berichten. Begin het steeds heerlijker te vinden om die telefoon stil in een uithoek van de kamer neer te leggen…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

