Sicilië: de vulkanen

Etna rond Curls blogAfgelopen zomer was ik vakantie op prachtig Sicilië. Een eiland waarover ik al veel had gehoord en gelezen. Vooral de afwisseling sprak me aan: heldere zee, lekker Italiaans eten én de vulkanen. Want een vulkaan beklimmen, dát had ik nog nooit gedaan. Inmiddels kan ik ‘het beklimmen van een (actieve) vulkaan’ afvinken van mijn bucketlist, want: dubbelcheck voor Etna en Stromboli. Ben je nieuwsgierig hoe het was of staat dit ook op jouw ‘ooit-wil-ik-dit-doen lijstje’? Dan vertel ik je meer!

Het is wellicht leuk om te weten dat Sicilië meerdere vulkanen heeft. Je kunt in principe dus tijdens jouw reis ze allemaal beklimmen. Ik koos samen met vriendlief voor de bekende vulkaan Etna. Mede omdat ik hier zoveel toffe verhalen over had gehoord via reisblogs. De Stromboli kozen we uit omdat deze volop actief is: dat vuur spuwen wilden we met eigen ogen zien.

Mount Etna
Ooit een vulkaanlandschap gezien? Als je ervoor kiest om de Etna (deels) te beklimmen, in plaats van een busje omhoog te nemen, kun je deze ruige, zwarte wildernis het beste bewonderen. Kies niet voor de paden maar loop je eigen route. Wandelschoenen aan, eten en drinken mee en genieten maar! De klim is namelijk goed te doen! Als je het eerste deel de kabelbaan neemt, kun je het tweede deel in 2,5 uur beklimmen. Tijdens onze tocht waren er mistbanken waardoor de vulkaan zo’n prachtige, mysterieuze gloed kreeg. Rode stenen, ijsvorming, mistbanken en als hoogtepunt het einddoel: de waanzinnige top. Wat voel je je klein als je daar staat en wat is het prachtig!

Annette Etna Curls blog

Ga jij binnenkort naar Sicilië en staat de Etna op jouw verlanglijstje? Wil je geen georganiseerde tour? Dan heb ik deze tips voor je:

  • Ga met jouw (huur) auto naar Rifugio Sapienza, hier kun je parkeren.
  • Koop een ticket voor de kabelbaan naar de eerste stop. Kies niet voor een kaartje naar de top óf een geheel georganiseerde tour.. het is veel toffer om dit zelf te doen.
  • Gearriveerd bij de eerste stop? Lopen maar! De top zie je voor je. Kies het pad waarop de auto’s rijden of je eigen route. Je weet wat je doel is.
  • Gearriveerd op de top? Loop rustig rond, niet alle toeristen gaan naar alle toppen toe. Verder zijn er veel verschillende routes om weer naar beneden te lopen.
  • Geniet!
Annette van Es Etna Sicilië

Op de top van de Etna

Stromboli
Als je de smaak van het vulkaan beklimmen te pakken hebt, kun je de Stromboli niet overslaan. Een vuurspuwende vulkaan; elke 20 minuten zie je roodgloeiende stenen omhoog vliegen of puft ‘ie een grote donkere wolk uit. Deze vulkaan beklim je alleen mét begeleiding. Met een groep internationale avontuurzoekers gingen we de uitdaging aan: een klim van 2,5 uur omhoog en 1,5 uur weer naar beneden.

Onder het genot van een prachtig uitzicht en gezellige medeklimmers was de klim prima te doen. Het tempo zat er behoorlijk in, want ons eerste doel was om de zonsondergang vanaf een mooi punt te zien. En ja, wat was het de moeite waard!

Stromboli sunset Curls blog

Even een zijspoor… Wat heel bizar was is dat we, bijna op de top, een kolibrievlinder zagen. En dan moet je je even realiseren dat het een vulkaanlandschap is daar, nul bloemen of planten waar deze vlinder van kan leven. Hoe bijzonder is de natuur.

Even later de top bereikt. Die zware benen vergeet je snel als je een fijn zitplekje zoekt en dit natuurwonder aanschouwt. We hebben een uurtje kunnen genieten van al het moois, en daarna begon de tocht naar beneden. Een redelijk zware 1,5 uur durende steile afdaling met schoenen vol as en steentjes. Eindelijk aan de voet besef je je: dat heb ik mooi even meegemaakt. En dat je stiekem best een beetje trots bent op je conditie 😉

stromboli vuur Curls blog

Ik hoop dat ik je enthousiast heb gemaakt. Snel boeken dat ticket! xoxo Ann

Geef een reactie

