Een roadtrip boeken: hoe pak je het aan

lonely planets Curls blogHeb jij weleens een roadtrip gemaakt? En dan heb ik het over een rondreis in Nederland, of Sicilië of Zuid-Afrika bijvoorbeeld. Maar hoe plan je nu zo’n roadtrip? Waar moet je beginnen als er een heel land/ eiland te bezichtigen valt?  No worries, ik help je graag op weg! Ik kan je vertellen: het is wel een klusje om alles uit te zoeken. Maar het scheelt je straks veel tijd als je op vakantie bent. want zeg nou zelf, dan wil je er niet teveel mee bezig zijn toch? 

Ik heb een handig stappenplan voor je gemaakt, zodat je straks een stukje makkelijker jouw roadtrip kunt boeken.

1. Verdiep je in het land/ eiland
Waar ga je heen? Welke cultuur is er in dit land en waaróm wil je er eigenlijk heen? Lees je eens in door middel van boeken of blogs. Blogs zijn vaak mijn grootste inspiratiepunt (naast mijn favo reisboek Lonely Planet). Blogs zijn persoonlijke verhalen, en geven vaak ook tips over minder toeristische toppers in een land. Zo koos ik bijvoorbeeld voor Sicilië omdat ik hierover veel positieve verhalen had gelezen op het blog van reismeisje. 🙂

roadtrip Zuid-Afrika Curls blog

2. Kies bezienswaardigheden en plaatsen uit die je absoluut wil zien
Welke plekjes of bezienswaardigehden trekken jou het meeste? Zelf houd ik van afwisseling, maar ben ik vooral groot fan van de natuur en avontuur. Daarom zoek ik vaak wandel- of fietstochten uit, of berg -of vulkaanbeklimmingen. Zo trokken de vulkanen me aan in Sicilië, en het spotten van de big five, de natuur en Tafelberg in Zuid-Afrika. Maak een top 10 en order ze qua prioriteit.

3. Kies een logische reisvolgorde
Dit geldt niet voor ieder land, maar als je bijvoorbeeld een reis naar Australië wilt plannen, is het goed om te kijken naar temperaturen. Het verschil tussen noord en zuid of oost en west is groot. Hierop kun je jouw reis aanpassen. Hierbij kun je aan de volgende vragen denken: Op welke stad vlieg je? Of wat is het goedkoopste? Dit alles helpt ook bij het bepalen van de volgorde van jouw reis.

travel quote Curls blog

4. Plan je route en bereken hoe lang je overal nodig hebt
Dit is het lastigste deel, want hoe lang heb je nu overal voor nodig? Vaak kun je wel een inschatting maken. Probeer actieve dagen af te wisselen met relaxdagjes (ik vind dat altijd fijn). En plan eerder iets te lang op een bestemming dan te kort. Het is vaak fijn om in ieder geval ergens 2 of 3 nachten te slapen, in plaats van overal 1 nacht. Stippel vervolgens de handigste route uit en je kunt verder met het zoeken naar accommodaties.

5. Maak een routekaartje
Dit is wel voor de perfectionisten onder ons ;). Maar erg handig om een overzichtelijke routekaart te maken. Als je een beetje handig bent in Photoshop of Paint moet het goed komen..

5. Laat ruimte over voor ongeplande dingen
Want zeg nou zelf; je komt vaak onderweg iets tofs tegen. Hier wil je dan even stoppen, of soms heb je toch behoefte aan een extra paar uur of een dag ergens. Zorg dat je niet te gehaast van de ene naar de andere kant van het (ei)land reist. Reis rustig, dan geniet je het meeste.

kaart ZA Curls blog

Onze route in Zuid-Afrika

6. Boek eventuele accommodaties en een huurauto
Of je wel of niet van tevoren accommodaties boekt is aan jou. De één laat alles liever aan het lot over, de ander is liever voorbereid. In Azië of Australië kun je makkelijk ter plekke boeken dan in andere landen. Zo was ik bijvoorbeeld in het hoogseizoen in Sicilië, en dan kun je echt beter van tevoren reserveren, anders zit alles vol. Ben je van plan met een auto rond te reizen zoals ik in Zuid-Afrika en Sicilië heb gedaan? Dan is het handig dit wel van tevoren te boeken!

Succes met jouw volgende roadtrip! Xoxo Ann

Geef een reactie

