Ibiza 2016 – Zuid, Oost en Noord (Deel I)

Schermafbeelding 2016-05-23 om 21.29.15Struinen over marktjes, ultiem relaxen op het strand, zonsondergang kijken met  drummende en dansende hippies, toeren langs rode mediterraanse akkers met citroen- en sinaasappelbomen, nostalgische straatjes, yoga op het strand en chillen onder een boom genietend van live akoestische gitaar op de achtergrond. Ook dat is Ibiza..

Dit is eigenlijk mijn tweede blog over Ibiza. Tijdens mijn eerste blog schreef ik over ibiza als party-eiland vs. laidback-eiland. Vertel je vrienden en familie dat je op vakantie gaat naar Ibiza en je krijgt geheid een reactie als; ‘Doe maar duur’ of ‘ Dat wordt flink feesten dus’ . Niets is minder waar. Dit jaar heb ik een kant van ibiza leren kennen (misschien wel het echte Ibiza?) dat niets te maken heeft met feesten of veel geld uitgeven.

Ik boekte samen met mijn vriend een trip van 8 dagen; een ticket via Ryanair en een kamer met eigen badkamer via Airbnb in een huis midden in Ibiza-stad. Voor €260,- p.p. was deze trip geboekt, koopje al zeg ik het zelf. Het mooie van Airbnb is dat je onder de lokale mensen terecht komt, zij voorzien je van de meest geweldige tips. Zij weten immers waar je moet zijn voor de lokale hotspots. Dit gold ook voor Michelle & Tomas, de gastheer en -vrouw van Villa Torr. Ik wilde voor jullie de link plaatsen van de Airbnb die wij hadden, maar het lukt me niet. Als je op Airbnb gaat zoeken zou je het huisje moeten vinden onder ‘ Sunny terraced House Ibiza town’ en staat onder naam van Michelle.

Begin je ochtend in chillmodus met Yoga op het strand
Wij hadden het geluk dat onze gastvrouw Michelle yoga-instructrice was. Dinsdagavond kwamen we aan en begonnen de woensdagochtend direct met een ongeplande wake-up yogasessie. Dit beviel zo goed dat Michelle ons de volgende ochtend meenam voor yoga op het strand met uitzicht op de zee. Heerlijk om de ochtend zo te beginnen, lekker niets aan je hoofd behalve jezelf. Je komt even helemaal tot jezelf. Na dit voldane gevoel liepen we terug naar Villa Torr om te ontbijten in de zon en plannen maken voor de rest van dag (en week).

IMG_1807

De eerste twee dagen stonden in het teken van verkennen, zon en strand
Ik vind het heerlijk om de eerste dag (of twee dagen als er tijd is) de omgeving te verkennen. Bijkomen van je werk en acclimatiseren. Ik sta dan lekker vroeg op, haal een ontbijtje bij de eerste supermarkt die ik kan vinden. Overal hebben ze wel vers gebakken brood of croissants. Lekker jammetje of kaas erbij, goeie koffie en ik ben blij.

De boulevard van Ibiza-stad is redelijk groot. Je hebt het gebied Figueretas en Playa D’en Bossa. Als je rustig loopt en af en toe even op het strand zit om te genieten van het uitzicht vermaak je je hier zo een middag mee. In de drukke feestmaanden zijn deze stranden afgeladen en hoor je muziek op de achtergrond en wordt je vaak aangesproken om kaartjes te kopen voor een of andere club. Ook dit hoort bij Ibiza en is wel leuk om eens te zien, vooral als je van mensenkijken houdt, ik keek hier mijn ogen uit. Sluit de dag af met een rosetje en stokbroodje op het strand terwijl de zon ondergaat en je dag is compleet, geacclimatiseerd en wel.

IMG_1818

Huur een scooter en je crosst binnen een paar dagen het hele eiland over
Wij huurden een scooter voor 4 dagen, waarvan we op een van de vier dagen de scooter meenamen op de boot richting het eilandje Formentera. Deze vier dagen  (en tripje Formentera) koste overigens €120,-. Mocht je een scooter willen huren, betaal dan niet meer dan €20,- per dag, anders wordt je echt afgezet.

Met deze scooter hebben wij het zuiden, oosten en noorden van het eiland bezocht. Over het westen hoorde ik niet veel positieve verhalen, iets met veel dronken Engelsen en erg toeristisch. We besloten dit over te slaan.

Het zuiden van Ibiza heeft de mooiste uitzichten en baaitjes
De echte highlights van het zuiden vind ik toch wel Cala D’hort en Sa Caleta. Cala D’hort is een prachtige baai met uitzicht op Es Vedra, een grote rots die ineens uit de zee opdoemt. Vanaf het strand kun je deze rotsformatie goed bekijken, als je echter een meter of 50 voor het restaurant aan de linkerkant een zandweggetje in gaat, heb je een nog mooier uitzicht.

Het was de bedoeling om vanuit Eivissa (Ibiza-stad) direct door te rijden naar deze Baai met uitzicht op Es Vedra. De tip is om af en toe de tijd te nemen en te stoppen aan de kant van de weg. Je zult de mooiste panorama’s ontdekken…

IMG_2379

IMG_2306

Bezoek ook het strandje Sa Caleta. Dit strandje ben ik dit jaar niet meer geweest omdat daar geen tijd meer voor was. Maar in 2013 ben ik er geweest en dat is zeker de moeite waard. Het is een kleine baai, iets intiemer en je loopt er op houten paatjes naartoe, erg leuk.

Marktjes bezoeken op zaterdag & zondag
Wellicht komt je de naam Las Dalias wel bekend voor. Dit is een van de bekendste en grootste hippie markten op Ibiza en bevindt zich in het dorp San Carles. Super veel kraampjes met de meest prachtige sieraden (vaak ook handgemaakte), kleding, sjaals, veertjes voor in je haren, spullen voor lichaam en haar, van alles met een hippie karakter. Tip: bezoek de markt vroeg in de ochtend, in de middag wordt het namelijk ontzettend druk. Vooral als je met de auto er naartoe gaat is het verstandig om in de ochtend te gaan. Wij reden terug rond een uur of 1/2, op dat moment stond er een ontzettend lange file voor Las Dalias. Ga je met de scooter, dan rijdt je al deze auto’s zo voorbij, wellicht dan een beter idee om met de scooter te gaan? Het beviel ons in ieder geval goed.

IMG_2243

IMG_2246

Op zondag heb ik een route voor je waar je de hele dag mee onder de pannen bent.
Aanrader!! Je bezoekt twee marktjes in twee verschillende dorpjes en eindigt met een zonsondergang op het strand. Wij hebben deze route dus wederom met de scooter afgelegd. Omdat je ’s avonds in het donker weer terug gaat, logisch na zonsondergang, is het handig om  wel warme kleren voor op de scooter mee te nemen. Ik had het echt steenkoud op de terugweg, kleine inschattingsfout, want ik was er dus niet helemaal op gekleed.

Tweede tip is om wat eten en drinken voor onderweg mee te nemen. Zo kun je af en toe gewoon ergens stoppen en even wat drinken of eten. Als je op je budget moet letten is het sowieso goedkoper om wat spullen mee te nemen vanuit de supermarkt.

Op zondagochtend is er een tweedehandsmarkt te vinden bij het strandje Cala Llenya. Dit ligt ten noord-oosten van het eiland. Op deze markt wordt superveel tweedehandskleding verkocht, ook sieraden en speelgoed. Van alles eigenlijk, zelfs gereedschap. Er hangt een heel relaxt sfeertje op deze markt en het is ook niet zo afgeladen als Las Dalias. Nederlanders kwam ik hier eigenlijk ook bijna niet tegen. Hieronder een kleine sfeerimpressie.

Processed with VSCO with f2 preset

Processed with VSCO with f2 preset

Vanuit Cala Llenya reden wij door naar San Joan de Labritja. Dit is een dorpje in het noorden van Ibiza. Wij reden binnendoor en kwamen langs de prachtigste boerderijtjes met sinaasappel- en citroenbomen. De akkers hier waren knalrood, erg bijzonder om te zien, heel mediterraans.

In San Joan hebben we het tweede marktje/dorpje van de dag bezocht. Ik vond dit wel de leukste van de twee, eigenlijk. Je komt namelijk aanrijden bij een wit dorpje en je hoort super gezellige muziek op de achtergrond en ziet al allerlei leuke kraampjes. Wij zochten een parkeerplek, ook weer makkelijk te vinden met een scooter, en het is direct al goed. Het maakt niet uit waar je loopt, overal is gezelligheid. Wij vonden een plek op een trap onder een boom waar naast ons live gitaarmuziek werd gespeeld. Ook hier hing zo’n relaxte sfeer. Wij bleven hier hangen tot een uur of 4 in de middag met een biertje en hebben ultiem genoten.

IMG_2481

Processed with VSCO with f2 preset

Processed with VSCO with f2 preset

Toen was het weer tijd om verder te rijden naar Cala Benirras, het strand waar we de zonsondergang zouden kijken. Dit is ook helemaal in het noorden. Een van de dingen die ik ook zo fijn vind aan Ibiza is dat de zon nog tot zo laat lekker warm is.  Wij kwamen rond half 5 aan en hebben nog prima kunnen zonnen tot aan de zonsondergang.

Ik weet niet precies rond wel tijdstip (ik denk dat dit elke zondag weer anders is) beginnen er verschillende mensen te trommelen. En niet zo maar trommelen, er zit natuurlijk wel een bepaald ritme in. Ik hoorde van een aantal mensen dat het in het hoogseizoen wel op kan lopen tot 200 trommelaars. Ik denk dat er bij ons nu rond de 25 a 30 zaten. De meest bijzondere mensen lopen er rond en dansen op de maat. Ik kreeg hier een echt hippiegevoel bij. Wij bestelden een drankje, genoten van het getrommel op de achtergrond en keken naar de ondergaande zon. Bizar hoe snel de zon op het eind in ene ondergaat! Heel mooi! Een perfecte afsluiter van ons noordelijke avontuur op de scooter. Wij vertrokken net iets voordat de zon helemaal onder was, we verwachtte namelijk enorme drukte.

Processed with VSCO with f2 preset

Processed with VSCO with f2 preset

IMG_2596

Ik heb jullie nu al een heleboel verteld over Ibiza, maar er is nog meer. Dat komt in een volgend blog. De volgende keer wil ik jullie vertellen over het eilandje Formentera (ook wel het curaçao van Europa genoemd) en lokale spots die de moeite waard zijn om te bezoeken in het centrum van Ibiza-stad (Eivissa).

Ik hoop dat jullie wat hebben aan bovenstaande tips. Mocht je binnenkort naar Ibiza gaan en er gebruik van hebben gemaakt, laat het even weten! Het is altijd leuk om ervaringen van anderen te horen.

Liefs van Marlous

Geef een reactie

